Kotisivut yrityksellesi

Kotisivut on yrityksesi käyntikortti

kotisivutNykypäivänä kotisivut on yrityksesi käyntikortti. Lähes jokaisella toimialalla internet on yksi tärkeimmistä tiedon hakemisen kanavista. Siksi on erittäin tärkeää, että myös sinun yritykseltäsi löytyy verkkosivut, jotka kertovat sinusta ja siitä hyödystä, jonka voit asiakkaillesi tarjota.

Nykypäivänä verkkosivujen tekeminen ei ole vaikeaa, kunhan vain osaa ottaa huomioon muutamia asioita. Ensinnäkin verkkosivujen tulee on sinun yrityksesi näköiset, kuvastaa arvojasi ja kertoa sinun toiminnastasi selkeästi. Verkossa surffataan nopeasti ja nykyihminen ei halua kaivaa tietoa monen sivun takaa. Ydinasiat pitää tulla esille heti. Näin voit myös erottautua kilpailijoistasi. Lisäksi visuaaliset kotisivut ovat hyvä tapa kertoa mielikuvin siitä, millainen yrityksesi on. Kuvat, värit ja tekstityyli kertoo paljon enemmän kuin itse teksti. Tässä kannattaakin hyödyntää brändin visuaalisen ilmeen rakentamisen työkaluja.

kotisivutKotisivut pitää olla responsiiviset

Nykypäivänä yhä useampi meistä katselee verkkosivuja mobiililaitteilla. Kuinka moni itseasiassa tarkistaa jotain puhelimeltaan heti herättyään! Tästä syystä verkkosivujen tulee olla responsiiviset eli niiden tulee muokkautua eri kokoisille näytöille. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin yrittää liikuttaa puhelimella isoa sivua laidasta laitaan, että saisi tekstistä selvää tai löytäisi haluamansa painikkeen. Lisäksi Google on uudistanut algorytmiään siten, että se ensisijaisesti tarkistaa sivujen näkyvyyden mobiililaitteissa.

Verkkosivujen etuihin kuuluu  myös se, että ne ovat nopeasti päivitettävissä. Yrittäjän kannalta helppokäyttöiset kotisivut korvaavat esimerkiksi esitteet joissain tapauksissa kokonaan. Hyvät verkkosivut yhdistyvät näppärästi yrittäjän työkaluksi ja niiden päivittäminen on helppoa, nopeaa ja hauskaakin. Aktiiviset verkkosivut toimivat hyvin niin uusien asiakkaiden hankinassa kuin jo olemassa olevien asiakassuhteiden hoitamisessa. 

Jos yrityksesi on kiinnostunut mainostamisessa verkossa, esimerkiksi hakusanamainontaa Google Adwordsin avulla tai sosiaalisen median mainontaa vaikkapa Facebookissa, niin kaiken lähtökohtana on hyvin tehdyt kotisivut, joiden jollekin sivulle asiakas ohjataan. Siksi yrittäjän kannattaa ottaa verkkosivut käyttöön heti yritystoiminnan alkaessa.

Huomaa kuitenkin, jos olet hakemassa starttirahaa, niin muista, että yritysen kotisivut eivät saa olla toiminnassa ennenkuin starttirahapäätös on tullut. Mutta suunnitella saat ja pitääkin. Mistä siis sinä haluat kertoa asiakkaillesi?

Verkkosivut alkavat erinomaisesta perussivusta

Yrityksen kotisivujen ei tarvitse olla liian laajat, vaan niitä voi laajentaa pikkuhiljaa. Tällä hetkellä monet tekevätkin niin sanottuja yhden sivun verkkosivuja, joissa surffaaminen on helppoa ja oleelliset asiat löytyvät helposti. Tarjolla on valtavasti upeita deign-pohjia, joiden päälle tällaisen sivuston voi rakentaa. 

Vähimmillään verkkosivujen pitäisi viestittää asiakkaille, mihin tarpeeseen yritys on olemassa ja mitä hyötyä asiakkaalle on kyseisen yrityksen tuotteista ja palveluista. Näkökulma kannattaa aina pitää asiakkaassa, ei yrityksessä. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen on pitänyt miettiä nämä asiat huolellisesti etukäteen. Tekstejä kannattaa testata jo etukäteen esimerkiksi ystävillä, tuttavilla, potentiaalisilla asiakkailla, yritysneuvojalla tai vaikkapa sparraajalla. 

Tämän lisäksi on tietenkin tärkeää kertoa selvästi, miten yritykseen saa yhteyden. Vähimmillään tämä pitää sisällään yhteystiedot. Pienellä laajentamisella voidaan sivustolle lisätä yhteydenottolomake tai suora linkki puhelinnumeroon. Niin että yhteydenotto on asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

Nykypäivänä ei voi ohittaa hakukoneoptimointia (SEO) eli sivuston luomista siten, että hakukoneilla on mahdollisuus löytää se helposti. Tämän pitäisi olla hoidettuna kaikissa verkkosivuissa. Hakukoneoptimointi ei ole hankalaa, mutta siihen on kiinnitettävä huomiota. Onneksi tähänkin on hyviä apuvälineitä.

kotisivutLisäosia ja lisähyötyä yrityksesi tarpeen mukaisesti

Nykyisin verkkosivuihin on mahdollisuus saada valtava määrä erilaisia lisäosia, joilla sivustosta saadaan entistä houkuttelevampi ja kiinnostavampi. Sivustolle voidaan sijoittaa vaikkapa referenssikuvaukset, joilla voit kertoa asiakkaillesi aikaisemmista projekteista tekstein tai videoin. Asiakkaiden suosittelut voivat kiinnostaa myös tulevia asiakkaita. Samoin yrityksen tarina ja yrityksen työntekijöiden esittelyt luovat helposti lähestyttävää kuvaa yrityksestäsi.

Tällä hetkellä on muotia lisätä sivustolle live-chat, joka on hieno lisä esimerkiksi asiakaspalvelun avuksi. Kuvagalleria voi olla omasi tai vaikkapa asiakkaiden kuvista koottu. Karttasovellus voi tuoda lisähyötyä, jos se auttaa asiakkaita löytämään helpommin luoksesi. Ja jos myyt suoraan verkosta, niin verkkokauppasovellus voi olla sinulle todella tärkeä lisäosa.

Uutiskirjeen tilaaminen ja erilaisten sisältöjen lataaminen on tällä hetkellä sivustoilla suosittua. Taustalla on useinmiten tarve saada kerättyä liidejä myyntiä varten. Sisällöntuottaminen - onko se sitten uutiskirjeen tai jonkin oppaan muodossa - onkin nykypäivän hektisessä markkinoinnissa tärkeää. Uutiskirjeen tuottaminen vaatii kuitenkin jatkuvuutta ja sitoutuneisuutta. Siksi yrittäjän kannattaa pohtia, mihin kaikkeen aika riittää.

Yrittäjä voi hyötyä myös lisäosista, joilla hän voi seurata sivuston kävijöitä tai joilla hän voi parantaa yrityksen hakukonenäkyvyyttä. Lisäosien tarve määräytyy yrityksen mukaan. Lisäosia kannattaa asentaa vain, jos niistä on hyötyä yrityksen toiminnalle. Lisäosia on tosiaankin tuhansia. Joskus tulee olo kuin irtokarkkihyllyn edessä - pakko saada vähän ihan kaikkea. Ei ole kustannustehokasta asentaa mahdollisimman paljon lisäosia, jos niille ei ole käyttöä. 

Tekisinkö itse vai ostaisinko muualta?

Kotisivujen tekeminen voi tuntua mukavalta puuhalta ja ne voi tehdä myös itse. Suosittelen wordpress - julkaisuohjelman käyttämistä omasta webhotellista omalla domain-tunnuksella. Tämä antaa parhaat mahdollisuudet muokata sivustosta yrityksen näköinen ilman suuria kustannuksia hyötyyn nähden. Nimittäin useat niin sanotut ilmaissivustot ovat alkuun ilmaisia tai edullisia, mutta kun niihin halutaan asentaa nykypäivän markkinoinnissa tärkeitä lisäosia, niin niiden kuukausihinta saattaakin nousta yllättään kalliiksi.

Kaikki eivät halua viettää aikaa tämän asian parissa ja silloin kannattaa hankkia verkkosivut muualta. Kotisivuston tekemisen hintaan vaikuttaa se, kuinka paljon sivustoa halutaan räätälöidä ja kuinka paljon sinne halutaan valmiiksi tuotettua sisältöä, tekstiä tai kuvia. Jos olet liikkeellä pienellä budjetilla, niin kannattaa rakennuttaa yhden sivun sivusto valmispohjien päälle. 

Kohtuuhintaiset kotisivut yrityksellesi

Teen moderneja kotisivustoja yrityksille kohtuuhintaan. Tavoitteenani on luoda yritykselle sen liiketoiminnan luonteeseeen sopivat verkkosivut, jotka ilmentävät sen brändiä, mutta ovat silti kustannustehokkaat. Teen sivuston suunnitelman, rakenteen ja pohjan, joka sopii kyseiselle yritykselle. Sovimme yhdessä, mitkä lisäosat ovat järkeviä juuri sinun yrityksellesi. Koulutan yrityksen päivittämään tietoja ja pitämään verkkosivun aktiivisena. Autan myöhemminkin tarvittaessa. Ota siis yhteyttä jo tänään!